Articles

Pengeluar kereta Jerman melakukan penipuan dalam sistem anti-pencemaran

Posted by isahora
30 Mei 2019 0 comments

volkswagen logo

Pada kebelakangan ini, terdapat beberapa kecurigaan mengenai beberapa pengilang Jerman seperti Daimler dan Volkswagen. Rupa-rupanya, mereka akan memanipulasi enjin kenderaan mereka untuk mengesahkan ujian untuk mencemarkan emisi enjin diesel mereka. Menurut akhbar Der Spiegel, yang menerbitkan artikel mengenai topik Jumaat lalu, mereka kini berada dalam ancaman tindakan balik baru untuk beberapa kenderaan diesel mereka.

Bagaimana mereka menipu?

Rupa-rupanya, penipuan dalam sistem anti-pencemaran AdBlue berasal dari bahan cair yang menghisap nitrogen dioksida (NO2). Sistem pengurusan enjin sepatutnya membolehkan bendalir disuntik dalam kuantiti yang lebih kecil dalam periuk pemangkin. Kaedah ini akan menghadkan pengambilannya antara dua pemeriksaan teknikal. Akhbar Der Spiegel mendakwa bahawa sebagai akibatnya, lebih banyak gas pencemar dibebaskan.

Beberapa model disyaki

Model utama yang disasarkan ialah Mercedes Benz Vito Tourer pengeluar Daimler. Tetapi agensi kereta persekutuan Jerman (Kraftfahrt Bundesamt, KBA) mengesyaki model lain berada dalam kes yang sama juga. Walau bagaimanapun, pengilang mendakwa ada "tiada kaitan sebab" dalam topik ini dan berhasrat untuk mempertahankan dirinya sendiri "dengan apa-apa cara undang-undang" untuk membuktikannya. Ia menegaskan bahawa enjin kenderaan terjejas, yang dibuat sehingga musim panas 2016 dan dihantar oleh rakan kongsi Renault, tidak wujud pada model Mercedes lain.

Volkswagens juga terjejas oleh skandal ini sejak penemuan manipulasi enjin dieselnya pada September 2015 dan dalam kes ini, lebih daripada 11 juta kenderaan terjejas. Pengilang kereta sebenarnya berhenti menjual versi diesel model T6, tetapi menafikan penggunaan amalan manipulasi enjin ini.

Sumber: Alexandre Prevot

Der Spiegel menambah bahawa kenderaan lain menerima amaran di Eropah, kerana pemeriksa KBA mengesan lima program komputer yang mencurigakan yang mengawal VUS Macan dan model Cayenne Porsche; yang merupakan anak syarikat Volkswagen Group.

Mahkamah Pentadbiran Persekutuan Jerman akan mengambil keputusan pada 27 Februari mengenai larangan lalu lintas ke atas pelbagai kenderaan diesel, yang dianggap paling mencemar dan oleh itu mengancam beberapa bandar besar seperti Düsseldorf dan Stuttgart.

Sumber: AFP