Articles

Bagaimana jika semua kereta diesel Eropah kotor?

Posted by isahora
29 Mei 2019 0 comments

car pollution

Satu kajian baru-baru ini, yang pertama sejak skandal pelepasan diesel Volkswagen 2015, mendedahkan bahawa walaupun model terbaru kereta diesel Eropah sangat memudaratkan alam sekitar. Mengikut keputusan, lebih daripada 4 000 model kenderaan mempunyai oksida nitrogen (NOx). Ini melebihi paras siling yang ditetapkan oleh Kesatuan Eropah.

Sistem penarafan yang digunakan oleh EU, Inisiatif Pelepasan Emisi Tanah (TRUE), mempunyai set tarikh 375 000 kereta individu di seluruh benua dan membahagikan semua kenderaan ke dalam kumpulan berdasarkan piawaian pelepasan. Kenderaan yang dimiliki oleh tahap 3, 4 dan 5 diesel Euro menunjukkan tanda "miskin" untuk tahap NOx; bermaksud kenderaan menghasilkan lebih daripada 180 mg / km NOx. Mereka termasuk motosikal dan kereta standard model lama. Kereta model yang lebih baru diklasifikasikan di bawah Euro 6 dan, dengan menghairankan, mereka juga gagal mematuhi piawaian pelepasan. Majoriti kereta Euro 6 mendapat markah "miskin" yang sama dan hanya beberapa yang mendapat markah "sederhana". Malah, tiada kereta diesel Eropah mempunyai penarafan "baik".

Perselisihan mengenai tafsiran

Di satu pihak, Majlis Antarabangsa mengenai Pengangkutan Bersih, organisasi bukan keuntungan Amerika di sumber kajian ini, mengisytiharkan kepada Financial Times bahawa keputusannya adalah "pengesahan ketara terhadap kebimbangan yang paling teruk tentang kereta diesel". Sebaliknya, Persatuan Pengilang Automobil Eropah (ACEA) mendakwa keputusannya "mengelirukan". Mereka terutamanya berhujah bahawa kajian ini tidak mengambil kira model 2019; yang mana mungkin akan mematuhi piawaian Euro 6d masa depan.

Setiausaha agung ACEA, Erik Jonnaer berkata, "kerana kesemua kereta yang diuji sebagai sebahagian daripada Inisiatif BENAR ini adalah kenderaan pra-Euro 6d, hakikat bahawa mereka tidak memenuhi syarat pelepasan yang hanya menjadi mandatori selepas mereka diletakkan di pasaran tidak mengejutkan".

Greg Archer, dari NGO Transport and Environment, mengisytiharkan kepada The Guardian bahawa penarafan baru "mendedahkan legasi pintu diesel; puluhan juta diesel kotor yang masih di jalan raya yang menghasilkan asap toksik yang kita nafas setiap hari. model persembahan dan pengawal selia mesti bertindak untuk menghendaki pembuat kereta membersihkannya ".

Sumber: Mekanik Popular